• Twitter
  • Technocrati
  • stumbleupon
  • flickr
  • digg
  • youtube
  • facebook

Home » , , » Cara meningkatkan trafik blog

Cara meningkatkan trafik blog

19

Labels: , ,


Salam 1 Malaysia kepada pembaca LensaDanFoto!
Hari ni izinkan aku bercerita sikit tentang kisah trafik blog aku yang tak seberapa ni. Selepas hampir sebulan setengah berblogging, aku nampak blog ni semakin dikenali & jumlah purata pengunjung dalam seminggu adalah sekitar 180-200 orang. Ni mengikut statistik dari Nuffnang dan Histats. Wah! Ini memang 1 peningkatan yang cukup memberangsangkan. So, aku akan lebih bersemangat untuk berblogging. Setakat ni, Nuffnang earning baru RM1.50. Bagi aku, kesabaran memang penting untuk meningkatkan trafik blog ni.

Alhamdulillah...dengan hasil pembacaan dari blogwalking  aku yang tak secerapa, trafik blog LensaDanFoto dilihat semakin meningkat. Walaupun peningkatannya tidaklah luar biasa, tapi aku sememangnya gembira dengan kejayaan teknik yang digunakan untuk promote blog ni. Sememangnya, kebanyakkan blogger profesional dah tahu tentang cara meningkatkan trafik blog, tapi aku terpanggil untuk share info ni untuk tatapan para newbie di luar sana. Aku pun still study bab-bab trafik ni lagi sekarang sementara tak barapa busy dengan study dan final project. Sebelum tu, aku nak bagi kredit dan TQVM kepada blogger-blogger yang sudi berkongsi tips berguna dengan aku untuk meningkatkan trafik ni seperti Sudubesi dan En. Remedy.

Ok, terdapat beberapa teknik yang aku gunakan dalam usaha untuk meningkatkan trafik LensaDanFoto seperti :

1. Blogwalking
- Gunakan teknik 'Remedy Direct Source'
- Blogwalking secara manual ke blog blogger yang difollow & yang singgah kat blog

2. Ping
- Biasanya aku ping blog menggunakan Gengblogger, Blogged, Imcurtain,  PingMyBlog, Pingler
- Ping sehari sekali pun dah memadai

3. Submit blog ke Innit Nuffnang
- Setiap kali update, mesti submit & ping kat situ
- Link Innit

4. Tinggalkan jejak, follow dan komen blog blogger lain
- Salah 1 cara untuk dapatkan backlink ke blog kita

5. Update blog
- Sekurang-kurangnya sehari sekali

6. Beli UV (pada newbie boleh cuba)
- Boleh beli dari Alfastore

Setakat ni dulu yang aku nak kongsikan. Harap blogger-blogger otai sudi tambah dan kongsi tips2 lain untuk meningkatkan trafik ni. Terima kasih. SHARING IS CARING!

Comments (19)

Huhu.. Thanks. :)

@ Encik Luncai
share pe yang aku tau je Luncai..
hope bermanfaat untuk kite sumer..
SHARING IS CARING!

@ Dewi Batrishya
Same2 Cik Dewi..hope berguna ye..

belu UV tu ape ek?

@Faizal Syukri
Beli unique visitor utk tinkatkan traffic blog..
boleh pilih dari Malaysia/luar..
harga berpatutan jugak..
try klik link tu..

kena rajin lah kalau nak naikkan traffik kan? ;)

@ IHSAN KHAIRIR
Memang kene SANGAT rajin utk dapatkan traffic yang banyak tu..
ade tips yang menarik, boleh kongsi sini ye..

saya pun masih belajar2 lg tentang cara nk tingkatkan trafik ni. Jd blogger dh 2 tahun dah tp baru skrg je terfikir nk cari cara tingkatkan trafik...huhuhu

Thanks bro..baru beberapa minggu jd blogger ni kena belajar byk lg.

wahh..bnyk jugak bende kene buat ni, nk naikkan trafik. Biar sesak. Ni sy tengh komen blog brader la ni. Baru nk blajar.
Hehehee... Tinggalkan link macam ni ke..
http://iniblogem.blogspot.com

Pernah buat berbelas2 blog guna blogspot, frust sebab susah sangat nak dpt trafik. Pindah pd wordpress, dah habis ratusan rm...beli domain & hosting, sama juga...
Tapi tak putus asa, belajar & terus belajar... & skrg ni dptlah trafik 3 - 4 ratus sehari...
Namun perjalanan masih jauh...org lain dah 3 - 4 ribu...
Yg penting kita jgn putus asa & berani gagal dan berani mencuba

thanks gan infonya

terima kasih atas infonya..
semoga saudara sukses di dunia blog..
salam dari blogger indonesia

kna rajin ping kat RakanBlog
baru trafik boleh nek tngi2... cer terai.. hihi

saya baru dalam dunia blogging ni.. saya punya blog guna google plus...ape fungsi google plus tu?

macem mane carra naikkkan pengunjung visitor ni

thanks... baru joint dunia blogging

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...